Δευτέρα 9 Αυγούστου 2010

"ΒΑΡΑΕΙ ΚΑΝΟΝΙ" Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΠΟΥ ΤΗΣ ΑΝΑΤΕΘΗΚΕ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΑΞΟΝΑ "ΝΙΚΗ-ΚΟΖΑΝΗ-ΛΑΡΙΣΑ"΄;

«Κανόνι βαράει» η Εγνατία Οδός
Αναξιόπιστη στις σχέσεις της με τις τράπεζες εμφανίζεται η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», όπως προκύπτει από εξώδικο που απέστειλε η Εμπορική Τράπεζα προς τη διοίκηση της κρατικής εταιρείας. «Συστηματικά και κακόπιστα κώφευε», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο έγγραφο, που αποκαλύπτει ότι την τελευταία διετία, προφανώς με την έγκριση της πολιτικής ηγεσίας του τότε υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, η Εγνατία έπαιζε με τις τράπεζες με συμπεριφορά που παραπέμπει σε χρεοκοπημένο ιδιώτη.
Στο έγγραφο, που έχει στα χέρια της η «Κ.Ε.», η τράπεζα θέτει προθεσμία δέκα ημερών για να καλυφθούν οι καθυστερούμενες δανειακές υποχρεώσεις και σημειώνει χαρακτηριστικά: «Μετά το πέρας απράκτου της προθεσμίας, προτιθέμεθα να ασκήσουμε κάθε νόμιμο δικαίωμά μας για τη νομότυπη καταγγελία της συμβάσεως και για την, διά αναγκαστικής εκτέλεσης, είσπραξης της οφειλής μας». Μια απειλή που, σύμφωνα με αρμόδια πηγή του υπουργείου Υποδομών, φθάνει έως την κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων της Εγνατίας, ακόμη και τμημάτων του αυτοκινητόδρομου!
Κατάσχεση της οδού
Αποκαλύπτεται όμως ότι η κρατική εταιρεία ακολουθούσε «μπαταχτσίδικη» τακτική και προς άλλες δύο τράπεζες, την Πειραιώς και την Αγροτική, καθώς και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Τα δάνεια, που είχαν συναφθεί με τα τρία πιστωτικά ιδρύματα κατά την περίοδο 2007-8 για τη χρηματοδότηση των έργων, είχαν ως ενέχυρο μελλοντικά έσοδα από διόδια (Πειραιώς και Αγροτική) και αναμενόμενες εισπράξεις από ΦΠΑ (Ταμιευτήριο). Σύμφωνα με πληροφορίες, η Εγνατία δεν ήταν συνεπής ούτε σε αυτές τις υποχρεώσεις της και γι' αυτό έχει δεχθεί εξώδικα ή άλλες νομικές οχλήσεις από τους πιστωτικούς οργανισμούς.
Να σημειωθεί ότι οι συνολικές δανειακές υποχρεώσεις της Εγνατίας ανέρχονται σε 1,1 δισ. ευρώ. Πρόκειται για οφειλές που έως τώρα δεν εμφανίζονται στο δημόσιο έλλειμμα, αλλά θα αναγράφονται υποχρεωτικά από την 1/1/2011. Προστιθέμενο στα δάνεια της επίσης κρατικής «Αττικό Μετρό», που είναι 1,6 δισ. ευρώ, θα «φουσκώσουν» το έλλειμμα της χώρας κατά 1% σε σχέση με το ΑΕΠ!
Η Εγνατία, επιπλέον, πρόκειται να παραπεμφθεί από την Κομισιόν στο ευρωπαϊκό δικαστήριο γιατί καθυστέρησε, προφανώς λόγω πολιτικού κόστους, να εγκαταστήσει σύστημα διοδίων στην Εγνατία, με βάση το πρόγραμμα χρηματοδότησης από την Ε.Ε., που καλύπτει το 60% του κόστους.
Το δάνειο
Η δανειακή σύμβαση με την Εμπορική Τράπεζα είχε υπογραφεί τον Απρίλιο του 2000 και προέβλεπε ανοικτό λογαριασμό εκταμίευσης, με αποπληρωμή του μέσω της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της Εγνατίας. Εως τον Δεκέμβριο του 2008 η τράπεζα είχε χορηγήσει 230 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια, όμως, σταμάτησε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 700 εκατ. ευρώ, παρά τα όσα προέβλεπε η απόφαση του Οκτωβρίου του 2008. Ακολούθησε στροφή προς την τραπεζική αγορά, με βάση τη συνολική πολιτική του τότε οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης να κρυφτούν «κάτω από το χαλί» χρέη του κρατικού προϋπολογισμού.
Η Εμπορική Τράπεζα είχε στείλει την πρώτη διαμαρτυρία τον Απρίλιο του 2009 και τρεις μήνες μετά η Εγνατία είχε καταβάλει 42,9 εκατ. ευρώ με τη δέσμευση ότι θα εξοφλήσει το υπολοιπόμενο ποσό σε δύο δόσεις, τον Σεπτέμβριο και τον Δεκέμβριο, όπως διαβεβαίωνε γραπτώς ο τότε πρόεδρος της εταιρείας. Ο ίδιος, με νεότερη επιστολή του, είχε ζητήσει παράταση για άλλους τρεις μήνες. Το έγγραφο, όπως προκύπτει από το εξώδικο της Εμπορικής, είχε ημερομηνία 5 Οκτωβρίου 2009, που σημαίνει ότι εστάλη μια ημέρα μετά τις εκλογές και την ήττα της Ν.Δ.
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ από την Ελευθεροτυπία
Σχολιο delino: Την υπογραφή Κοινής Υπουργικής Απόφασης με βάση την οποία ανατίθεται ο κάθετος άξονας «Νίκη Φλώρινας - Κοζάνη – Λάρισα» στην «Εγνατία Οδό», ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες ο Υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών & Δικτύων κ. Γιάννης Μαγκριώτης, κατά την επίσκεψή του στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε εδώ τις προτάσεις, τις σκέψεις, τις ιδέες, τις απόψεις, τα προβλήματα για ότι σας ενδιαφέρει.